Jak měřit autolak

Neexistuje žádný klíč podle kterého by bylo možné určit, že ta nebo ta automobilka lakuje takovou nebo takovou vrstvou laku. Obecně vzato je rozsah tloušťky laku od 70µm do 160µm ale musí být na všech dílech +/-  stejná (tzn. pokud budete mezi sebou poměřovat dveře, ve třech případech vám vyjde naměřených 100µm a v jednom případě 150µm je pravděpodobné že dveře se silnější vrstvou jsou znovu nalakované). Doporučujeme proto porovnávat symetricky různá místa karoserie mezi sebou, nejlépe levou stranu s pravou stranou. Dbejte na čistotu měřených míst protože i vrstva prachu může být započtena do celkového výsledku měření. Nejlépe je začít od blatníků a porovnávat měření s kapotou. Blatníky a kapoty se po fatálních nehodách mění kus za kus takže blatník s vrstvou kitu ještě není nic co by vás mělo znepokojovat. Některé hlubší škrábance nebo promáčkliny se takto opravují. Proto je dobré postupně porovnávat s dveřmi a zadními blatníky. Pokud  objevíte na vrchním dílu (blatník ,dveře, kapota) vrstvu kitu vždy proměřte nejbližší nosný prvek (sloupek dveří, práh, nosník v horní části na který navazuje blatník). Na nosných prvcích odhalíte nejvíce. Pro takové měření se hodí měřiče s externí sondou na kabelu. Střecha je také docela dobrý identifikátor, vrstva kitu na střeše je vždy velkým varováním před zásadní opravou karoserie. Pokud zjistíte slabší vrstvu kitu nebo se kitování nachází jen v některých oblastech (ostrůvcích) svědčí to o opravách, pravděpodobně po kroupách. Zejména A sloupek doporučujeme proměřit po celé délce neboť při výměně střechy nebo tzv. čtvrtky vozidla se nejčastěji napojuje na tomto sloupku. Po otevření dveří je dobré změřit tloušťku laku na sloupcích dveří v těchto místech bývá lak slabší o 30 - 40 procent (v některých případech jen 50 µm). Je dobré tyto sloupky proměřit mezi sebou pokud je na některém z nich odlišná tloušťka pravděpodobně zde došlo k nějakým někdy fatálním opravám. Prahy dveří je nejlepší měřit z nášlapové strany protože z vnější strany se na mnoha vozidlech objevuje kaučukový krablatý nástřik přes který je měření poměrně nepřesné.

Orientační přehled tloušťky laku:  do zhruba    60-70µm  -  lak je příliš tenký (může se vyskytovat na nosných prvcích kde je to v pořádku) 

                                                                              70-160µm  -  originální lak

                                                                              od160 do 300µm  - druhá vrstva laku (oprava laku)

                                                                               více než 300µm   -  pod lakem se nachází vrstva kitu

Zpět do obchodu